Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Вирішення земельних спорів потребує зміни Господарського процесуального кодексу України. Розібратися щодо доцільності прийняття законопроекту № 3296, які зміни відбудуться у процедурі вирішення земельних спорів, чи очікувати певні спрощення в ексклюзивному матеріалі для agronews.ua допомагають експерти.
На розгляді Верховної Ради України перебуває законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обігу земель сільськогосподарського призначення», яким запроваджується ринковий обіг земель сільськогосподарського призначення, у зв’язку з чим очікується залучення інвестицій в сільське господарство України. Тому цілком прогнозовано, що запровадження ринку землі зумовить збільшення кількості судових спорів у сфері земельних відносин.
Проектом Закону України № 3296 від 31 березня 2020 року «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України щодо підвідомчості спорів, що виникають у сфері земельних відносин та спорів щодо нерухомого майна» пропонується віднести справи у спорах, що виникають у сфері земельних відносин, до юрисдикції господарських судів в незалежності від складу сторін спору.
Наразі питання підвідомчості спорів, що виникають із земельних відносин, стоїть дуже гостро у зв’язку з відсутністю чіткого законодавчого закріплення даної категорії спорів за певною юрисдикцією.
Міністр аграрної політики та продовольства Роман Лещенко говорить про те, що питання підвідомчості земельних спорів судами – адміністративним, загальним або господарським – впродовж майже всього періоду існування України залишається остаточно не вирішеним на рівні закону, положення якого тлумачаться неоднозначно.
Часто суди відмовляють у відкритті провадження, відсилаючи до суду іншої юрисдикції, але ще гірше, коли після кількох судових розглядів провадження у справі закривається Верховним Судом через невірно обраний, на думку суду, вид юрисдикції.
«Прийняття законопроекту №3296, особливо напередодні відкриття обігу земель с/г призначення, є вкрай актуальним і необхідним кроком, який має на меті забезпечити принцип правової визначеності в питаннях судового захисту прав учасників земельних правовідносин. Він сприятиме вирівнюванню навантаження між судами різних юрисдикцій та зменшенню навантаження на адміністративні суди та суди загальної юрисдикції, що також прискорить розгляд спорів, в тому числі тих, що виникають у сфері земельних відносин, та забезпечуватиме право особи на судовий захист свого порушеного права у розумні строки. Кінцева мета від реалізації законопроекту – дієве і реальне забезпечення більш ефективного судового захисту сторін земельних правовідносин», – пояснює Міністр.
Втім, на те, як досягнути цієї мети, юристи дивляться по-різному. Проект передбачає передачу розгляду всіх земельних спорів (за виключенням спорів за участю фізичних осіб та деяких інших) до компетенції господарських судів.
Голова Комітету Верховної Ради України з питань аграрної та земельної політики Микола Сольський ділиться з нашими читачами власною думкою щодо підвідомчості земельних спорів.
«Законопроектом № 3296 пропонується віднести земельні спори до юрисдикції господарських судів. Такий підхід дозволить вирішити давно існуючу проблему визначення підсудності цієї категорії справ», – впевнений Сольський.
У продовженні теми, він повідомляє, що станом на сьогодні чіткого законодавчого визначення порядку розгляду земельних спорів за правилами конкретного виду судочинства немає. Як наслідок значна частина рішень у справах, що пройшли розгляд у першій та апеляційній інстанціях, скасовуються судом касаційної інстанції у зв’язку з порушенням правил підсудності.
Потрібно також розуміти, що із запровадженням ринку землі збільшиться кількість саме господарських спорів із аграрними компаніями. Це додаткове навантаження на судову систему.
«Очікується, що підхід, запропонований з/п № 3296, дозволить не тільки вирішити проблему підсудності, але й скоротити час вирішення земельних спорів у суді, оскільки господарські суди демонструють найшвидші темпи розгляду справ на рівні всіх інстанцій, а у місцевих та апеляційних господарських судів найменший показник скасованих та змінених судових рішень», – резюмує Сольський.
Суддя-спікер Господарського суду міста Києва Роман Бойко також підтримує прийняття запропонованого законопроекту, що поставить крапку на невизначеності у вирішенні земельних спорів та дасть однозначну відповідь на підвідомчість даного питання.
Окрім того, як зазначає Бойко, це позитивно вплине на строки вирішення спорів, оскільки розгляд справи в трьох інстанціях найшвидшим є в господарських судах.
«Наявність господарських судів лише в обласних центрах не зумовить обмежень у доступі до правосуддя, оскільки в господарських судах досить часто практикується проведення судових засідань в онлайн-режимі (Skype, Zoom, EasyCon)», – завершує свою думку Бойко.
Керівник юридичного департаменту Всеукраїнського Конгресу Фермерів Семен Кривонос також вбачає позитивні зрушення у вирішенні земельних спорів після ухвалення даного законопроекту.
«Розгляд справ, зокрема і земельних спорів, триває роками. Причин декілька: це і завантаженість місцевих судів, і вплив місцевих органів прокуратури на суди, і тиск на суддів. Віднесення такої категорії справ до підсудності господарських судів також зменшить і тиск з боку органів прокуратури, і сприятиме більш об’єктивному розгляду справ, і прискорить процедуру розгляду», – говорить Кривонос.